Πριν ξεκινήσεις την ανάβασή, πρέπει να βεβαιωθείς ότι είναι όλα εντάξει με το ποδήλατό σου.

Πιο αναλυτικά:

Η πίεση των ελαστικών, του πιρουνιού και της πίσω ανάρτησης, είναι κάτι που δεν πρέπει να αγνοείς ποτέ. Τα ελαστικά πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, κατάλληλα για το έδαφος, αλλά οι πιέσεις τους είναι θέμα υποκειμενικό. Ό,τι βολεύει τον καθένα δηλαδή.

Στις αναρτήσεις, υπάρχει συνήθως ένα ελαστικό δαχτυλίδι, που δείχνει πόσο βυθίζεται η ανάρτηση. Εάν δεν υπάρχει αυτό το δαχτυλίδι, μπορείς να δέσεις ένα zip-tie. Με αυτό μετράς το sag και πόσο μαλακή ή σκληρή θα είναι η ανάρτηση. Εάν το δαχτυλίδι ανεβαίνει τέρμα επάνω, σημαίνει ότι είναι πολύ μαλακή και χρειάζεται να προσθέσεις αέρα.

Για την πίσω ανάρτηση, συνήθως, ο κατασκευαστής της, δίνει κάποιες ενδείξεις για τις πιέσεις. Το sag (=η βύθιση των αναρτήσεων με αναβάτη και εξοπλισμό πάνω στο ποδήλατο) θα πρέπει να κυμαίνεται από 25 έως 30%.

 

Η σωστή ανάβαση.

Αρχικά, θα σε βοηθήσουν αρκετά τα ειδικά πετάλια και ποδηλατικά παπούτσια τύπου mountain με σχαράκι spd, γιατί η μεταφορά της δύναμης, από τη σκληρή σόλα του παπουτσιού, γίνεται άμεσα προς το πετάλι, χωρίς να χάσεις τον έλεγχο του ποδηλάτου. Στην αρχή μπορεί να σου είναι δύσκολο να βάλεις και να βγάλεις τα παπούτσια σου από τα πετάλια, είτε στατικά, είτε εν κινήσει, αλλά η επανάληψη θα σε αποζημιώσει. Η ανηφόρα πλέον θα «βγαίνει» πιο εύκολά αλλά και πιο σωστά τεχνικά. Θα το νιώσεις στη δύναμη που καταβάλλεις γιατί δεν θα χρειάζεται να είναι τόσο έντονη.

Δεύτερον, βασικός κανόνας είναι να ανεβαίνεις όσο πιο άνετα και αποτελεσματικά μπορεί,ς ώστε να διατηρείς όση περισσότερη ενέργεια γίνεται για το υπόλοιπο της ημέρας. Από τη στιγμή που θα ξεκινήσεις είναι σημαντικό να έχεις το κατάλληλο cadence (ρυθμό) ή αλλιώς ταχύτητα περιστροφής των πεταλιών. Ένας καλός και ομαλός ρυθμός είναι από 6Ο-8Ο στροφές το λεπτό, δηλαδή μια φορά κάθε δευτερόλεπτο, τα πετάλια να διαγράφουν μια πλήρη περιστροφή (=6Ο στροφές το λεπτό). Σκοπός είναι να χρησιμοποιήσεις τους μυς της αντοχής και όχι τους μυς για δύναμη, όπως οι σπρίντερ.

Για να αποκτήσεις καλύτερο έλεγχο φέρε το σώμα σου προς τα μπροστά, κάτσε στη μύτη της σέλας, μεταφέροντας το βάρος στα χέρια, και με λυγισμένους αγκώνες τράβα το τιμόνι, ώστε να σε βοηθάει να ανεβαίνεις άνετα. Σε πολύ απότομες κλίσεις είναι καλύτερα να σηκώνεσαι από τη σέλα, λυγίζοντας ελάχιστα τα γόνατα για καλύτερο έλεγχο.

 

Κατεβαίνοντας με άνεση

Πριν ξεκινήσεις την κατάβαση,  μπορείς να κάνεις μερικές ρυθμίσεις, έτσι ώστε να είσαι άνετος και ασφαλής. Για παράδειγμα, μπορείς να χαμηλώσεις λίγο τη σέλα, προκειμένου να διευκολύνεις τις κινήσεις σου μπροστά, πίσω και στα πλάγια. Τα στοιχεία που πρέπει να έχεις όταν κατεβαίνεις, είναι ο απόλυτος έλεγχος, η άνεση και η σιγουριά.  

Πώς θα τα πετύχεις όλα αυτά;

Γείρε λίγο πίσω τη σέλα. Οι γοφοί επηρεάζουν το συνολικό κέντρο βάρους, άρα και την ισορροπία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα στους αγώνες μοτοσυκλέτας, όταν οι αναβάτες μετατοπίζουν του γοφούς τους, προς το εσωτερικό της στροφής.

Εξίσου σημαντικό είναι να αλλάζεις την γωνία των ποδιών σου, με σκοπό όλη η πίεση να ασκείται μπροστά, αντί να απορροφάται από τα χέρια στο τιμόνι και να προκαλεί πόνους στους ώμους και στον αυχένα.

Τα πόδια θα πρέπει απορροφούν όλη την ενέργεια, πιέζοντας το ποδήλατο προς τα κάτω. Ταυτόχρονα, θυμήσου να χαμηλώνεις με τα γόνατα ελαφρώς ανοικτά προς τα έξω, ώστε να επιτρέπεις στο ποδήλατο να κινείται άνετα από τη μία πλευρά στην άλλη. Με αυτό τον τρόπο δεν επηρεάζεται η ισορροπία από την θέση σου πάνω στο ποδήλατο.

Προσοχή! Το σώμα σου δεν πρέπει να μένει άκαμπτο, αλλά να απορροφά όσο γίνεται τους κραδασμούς, προκειμένου να είσαι άνετος και να έχεις τον έλεγχο.

 

(Στο τρίτο και τελευταίο μέρος που ακολουθεί θα μάθουμε κάποια πράγματα για την ταχύτητα αλλά και το είδος του ποδηλάτου που πρέπει να επιλέξεις! )

 

Πηγή: https://bikesports.gr