Είναι μια από τις πλέον συνήθεις ερωτήσεις που δεχόμαστε από τους πελάτες μας. Όλων το μυαλό πηγαίνει στο φαγητό. Δεν είναι όμως αποκλειστικά υπεύθυνη η περίσσεια ενεργειακή πρόσληψη, από τις τροφές, αλλά κι η σωματική μας δραστηριότητα, που έχει άμεση αντανάκλαση όχι μόνο στη κατανάλωση θερμίδων αλλά πρωτίστως για τις επιπτώσεις στις επινεφριδιακές ορμόνες. 

Τα επινεφρίδια βρίσκονται στο πάνω μέρος των νεφρών μας (σαν καπελάκι), εκκρίνοντας 2 είδη ορμονών. Από τον επινεφριδιακό φλοιό, τα κορτικοειδή (κορτιζόλη και αλδoστερόνη) και από τον επινεφριδιακό μυελό, την αδρεναλίνη (ή επινεφρίνη) και τη νοραδρεναλίνη (ή νορεπινεφρίνη). Η αρχική ορμόνη ενεργοποίησής τους εκλύεται από τον υποθάλαμο με στόχο την υπόφυση και τελικό αποδέκτη τα επινεφρίδια.

Η άθληση ενεργοποιεί κυρίως τις ορμόνες του επινεφριδιακού μυελού καθώς είναι κλάδος του συμπαθητικού νευρικού συστήματος που ρυθμίζεται απ’ αυτό, παράγοντας αδρεναλίνη και νοραδρεναλίνη. Έχει να κάνει με το άμεσο στρες – γενική κινητοποίηση, προκαλώντας διαστολή της κόρης των ματιών, διέγερση της αναπνοής και της λειτουργίας του καρδιαγγειακού, κινητοποίηση γλυκογόνου (μυών και ήπατος), σύσπαση των εντερικών σφικτήρων, κινητοποίηση του λίπους (των λιποαποθηκών), επιτάχυνση του μεταβολισμού κ.λπ.

Η ενεργοποίηση των ορμονών του φλοιού των επινεφριδίων (κορτιζόλης και αλδοστερόνης), συμβαίνει συνήθως μετά από χρόνιο άγχος ή και σε ορισμένες περιπτώσεις μετά από συγκεκριμένο τρόπο εκγύμνασης .

Η μεν κορτιζόλη ενεργοποιώντας το νευροπεπτίδιο Υ (ΝΡΥ) αυξάνει την όρεξη για φαγητό, άρα παχαίνουμε, ενισχύεται το λίπος στη κοιλιά (περιτοναϊκό λίπος), προάγεται ο μυϊκός καταβολισμός (πρωτεϊνόλυση), αυξάνονται τα τριγλυκερίδια και το σάκχαρο αίματος και, σε υψηλές συγκεντρώσεις, μπορεί να προκαλέσει ανοσοκαταστολή και διάφορες επιβαρυντικές, για την υγεία μας, μεταλλάξεις. Η δε αλδοστερόνη, συνδέεται με την κατακράτηση νατρίου και την υπέρταση.

Άρα όσοι-ες αναρωτιέστε γιατί το λίπος έχει συγκεντρωθεί στη κοιλιά σας, κάντε μια εσωτερική αναζήτηση, δηλαδή μια έρευνα του εαυτού σας, σχετικά με τα άγχη και τα επίπεδα της σωματικής μας δραστηριότητας. Τότε πιθανόν θα αποκαλυφθούν οι βασικοί «ένοχοι» του προβλήματος αλλά και η λύση του, που δεν είναι άλλη από την Υγιεινή Διαβίωση, την οποία υποστηρίζουμε δεκαετίες. Με άλλα λόγια εννοούμε την ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ, ΤΗ ΘΕΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ & ΤΗΝ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
 

 

 

ΤΣΙΛΙΜΙΓΚΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ  συγγραφέας Διαιτολογικών βιβλίων, SCOPE (Ειδικός στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας πιστοποιημένος από τη WOF), με μετεκπαίδευση στη Λιπιδιολογία, στην πρόληψη καρδιαγγειακών & μεταβολικών νοσημάτων, μέλος της Ελλ. Ετ. Αθηροσκλήρωσης, EAS, WOF, Ελλ. Ιατρικής Ετ. Παχυσαρκίας, Αντιπρόεδρος Ελλ. Ερ. Ινστ. Επιστημον. Διατροφής Αθλητών και διευθυντής της επιχείρησης «Η ΥΓΕΙΑ».  www.tsilidiet.gr, www.hugeia.gr, www.tsilibooks.gr