Όλοι-ες τρώμε καρπούζι! Τι ξέρουμε όμως γι’ αυτό; Ας γνωρίσουμε λοιπόν, λίγο καλύτερα το φρούτο που χαρακτηρίζει το καλοκαίρι μας. Ανήκει στα κολοκυνθώδη (μαζί με κολοκύθια, αγγούρια & πεπόνια). Κατάγεται από την ευρύτερη περιοχή της Ανατ. Μεσογείου. Έχουν βρεθεί κουκούτσια του, σε προϊστορικούς οικισμούς στο Αιγαίο. Το λευκό τμήμα του αντί για πέταγμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε σαλάτες.
 

Περιεκτικότητα στα 100 γραμμάρια ωμού καρπουζιού (χωρίς φλοίδα).

 

Είναι πασίγνωστο ότι περιέχει νερό σε αναλογία 94%, με μόλις 21kcal και σάκχαρα 5,3%. Εκείνο που δεν είναι πολύ γνωστό, είναι ότι το κόκκινο χρώμα του οφείλεται στα 20mg καροτενοειδή του και ιδιαίτερα στο αντιοξειδωτικό λυκοπένιο (γνωστό για τη θετική του συμβολή στην υπερπλασία του προστάτη), το οποίο λόγω της υδαρούς υφής του καρπουζιού έχει υψηλή απορρόφηση. Έχει ακόμη 120mg κάλιο, 11mg μαγνησίου, 1,55mg B5 κ.ά., με 59mg GAE πολυφαινόλες & ολικά αντιοξειδωτικά 142 ORAC. Πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη μας ότι η 1 φέτα πάχους 2 δακτύλων είναι περίπου 300γρ και σπάνια τρώμε τόση ποσότητα, άρα τα ποσοστά που αναφέραμε είναι πολλαπλάσια.
 

Θεραπευτικές ιδιότητες

Ως πρώτη, θα θεωρούσαμε την δυνατότητα αντικατάστασης αναψυκτικών, γλυκών και παγωτών, που (αν γίνει) είναι έμμεσα θεραπευτική, με την ευρύτερη έννοια. Χρησιμοποιείται επίσης κατά της δυσκοιλιότητας, προστατεύει (λόγω λυκοπενίου) από κάποιους καρκίνους (προστάτη, μαστού, κ.λπ.), αυξάνει τη διούρηση και μειώνει τα συμπτώματα της ουρικής αρθρίτιδας. Αυξάνει όμως τα νεύρα όταν δεν βγει καλό αλλά «κολοκύθι».

Όσοι-ες έχετε θέματα με παραπανίσια κιλά, καλό είναι να μην τρώτε μεγάλες ποσότητες το βράδυ, γιατί δημιουργεί μεταγευματική υπεργλυκαιμία που θα ανεβάσει αντίστοιχα την έκκριση ινσουλίνης, με αποτέλεσμα την γρήγορη «είσοδο» της γλυκόζης κυρίως στα λιποκύτταρα ως περισσευούμενη ενέργεια, αφού το βράδυ  δεν πρόκειται να κάνουμε κάποια έντονη σωματική δραστηριότητα, για να «ζητηθεί ως καύσιμο» από τα μυϊκά κύτταρα.

Αν το θέλετε οπωσδήποτε, περιοριστείτε σ’ ένα κομμάτι μεγέθους όσο η γροθιά σας και μάλιστα του τμήματος του καρπουζιού που είναι σχετικά άγλυκο (κάτω από τα κουκούτσια).

Διασκευασμένο απόσπασμα από το βιβλίο μας «ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟΙ ΘΗΣΑΥΡΟΙ».

ΤΣΙΛΙΜΙΓΚΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ  συγγραφέας Διαιτολογικών βιβλίων, SCOPE (Ειδικός στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας πιστοποιημένος από τη WOF), με μετεκπαίδευση στη Λιπιδιολογία, στην πρόληψη καρδιαγγειακών & μεταβολικών νοσημάτων, μέλος της Ελλ. Ετ. Αθηροσκλήρωσης, EAS, WOF, Ελλ. Ιατρικής Ετ. Παχυσαρκίας, Αντιπρόεδρος Ελλ. Ερ. Ινστ. Επιστημον. Διατροφής Αθλητών και διευθυντής της επιχείρησης «Η ΥΓΕΙΑ».www.tsilidiet.gr, www.hugeia.gr