Οι περισσότεροι, όταν ήμασταν μικροί, είχαμε ένα ποδήλατο και παίζαμε στη γειτονιά! Μεγαλώνοντας ,όμως, αρκετοί είτε το δώσαμε, είτε το ξεχάσαμε, αφήνοντάς το να σκουριάζει σε κάποια αποθήκη! Όμως, έχετε σκεφτεί πόσα οφέλη μπορεί να προσφέρει η άσκηση με το ποδήλατο;

   Καταρχάς, ενδυναμώνει τους μυς των ποδιών, των χεριών αλλά και του κορμού και γυμνάζει τους ραχιαίους και κοιλιακούς μυς. Κάνει καλό στο αναπνευστικό και καρδιαγγειακό σύστημα και αυξάνει το μεταβολισμό του σώματος, χάρη στην προσπάθεια και τη δύναμη σε κάθε πεταλιά! Προσοχή όμως, διότι η ποδηλασία στην πόλη, σε μέρη με αυξημένη κίνηση οχημάτων και καυσαέρια, επιδρά επιβαρυντικά στο αναπνευστικό. Καλό είναι να φοράμε μια ειδική μάσκα, με φίλτρο ενεργού άνθρακα, που καθαρίζει σε μεγάλο βαθμό τον αέρα που αναπνέουμε. Τα περισσότερα ποδηλατικά καταστήματα διαθέτουν τέτοιες μάσκες.

   Αξίζει να αναφερθεί ότι η ποδηλασία δεν επιβαρύνει τα γόνατα τόσο, όσο η ορειβασία ή το τρέξιμο, διότι οι κραδασμοί είναι λιγότεροι και πιο ήπιοι. Μπορεί να προκαλέσει ζημιά όμως, σε περίπτωση που τα γόνατα είναι ήδη καταπονημένα ή τραυματισμένα! Το ποδήλατο ενισχύει τα αντανακλαστικά, αλλά επίσης την ισορροπία και το συντονισμό του σώματος, κάτι προφανές! Επίσης, είναι σημαντικό να είναι «στα μέτρα μας», να έχει δηλαδή το κατάλληλο μέγεθος, όχι μόνο για καλύτερη απόδοση αλλά και για να αποφευχθούν άσκοπες καταπονήσεις. Ιδιαίτερα το ύψος της σέλας, θα πρέπει να ρυθμιστεί σωστά. Η ρύθμιση του ύψους είναι εύκολη. Θα πρέπει όταν καθόμαστε στο ποδήλατο το πόδι να είναι σχεδόν τεντωμένο, όταν πατάει στο πετάλι!

   Ακόμα περισσότερο, το ποδήλατο, εκτός από τις βόλτες, στον ελεύθερο χρόνο μας, μπορεί να γίνει ένα χρήσιμο εργαλείο και στη δουλειά! Αποτελεί έναν οικολογικό τρόπο μετακίνησης, καθώς μπορεί να αντικαταστήσει το αυτοκίνητο, ακόμα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αν οι αποστάσεις που θέλουμε να καλύψουμε δεν είναι μεγάλες, με σημαντικό όφελος στην… τσέπη μας και στο περιβάλλον!  Μπορεί να γίνει αφορμή για καινούργιες φιλίες, διότι θεωρείται και ομαδικό άθλημα, σε περίπτωση που δημιουργήσει κάποιος μια ποδηλατική παρέα με φίλους ή αν ενταχθεί σε κάποιον ποδηλατικό σύλλογο.

   Να κλείσουμε, αναφέροντας κάποια χαρακτηριστικά των ποδηλάτων της αγοράς, με σκοπό να βρούμε αυτό που ταιριάζει στον καθένα. Σήμερα υπάρχει μεγάλη ποικιλία ποδηλάτων, κατάλληλων για την πόλη ή το βουνό, και σε διάφορες ποιότητες , ανάλογα με τα χρήματα που θέλουμε να διαθέσουμε. Τα πιο ακριβά είναι και τα καλύτερα ποιοτικά, είναι ελαφριά, από αλουμίνιο ή ανθρακονήματα και τα εξαρτήματα (φρένα, σασμάν, αλυσίδες) πιο γερά και αποτελεσματικά στη λειτουργία τους. Τα ποδήλατα πόλης, συνήθως έχουν πιο λεπτά λάστιχα για να κυλούν με λιγότερο κόπο και άνεση στην άσφαλτο. Τα ποδήλατα βουνού αντιθέτως, είναι πιο βαριά, κατασκευασμένα για να αντέχουν σε πιο σκληρές καταστάσεις, π.χ. σε κίνηση σε χωματόδρομους ή στο βουνό, έχουν πιο χοντρά και «τρακτερωτά» λάστιχα και αναρτήσεις. Συνηθίζεται όμως και τα ποδήλατα πόλης να έχουν τουλάχιστον μπροστινή ανάρτηση, πράγμα που βοηθάει να έχουμε λιγότερους κραδασμούς και κατ’ επέκτασιν λιγότερη καταπόνηση στη μέση.

   Να αναφέρουμε τέλος ότι πρέπει να κινούμαστε με το ποδήλατο προσεκτικά και με ασφάλεια, για να αποφύγουμε δυσάρεστες καταστάσεις, και φυσικά να φοράμε ποδηλατικό κράνος!  Καλές και ασφαλείς «ποδηλατοβόλτες» λοιπόν, για μια πιο υγιεινή ζωή!
 

ΓΚΑΡΟ ΑΓΑΜΠΑΤΙΑΝ

Αθλητής ποδηλασίας-Ορειβάτης