Από πάρα πολλούς πελάτες μου ακούω συχνά τη φράση: «Εγώ, λόγω υποχρεώσεων, τρώω το κύριο γεύμα μου το βράδυ. Δεν θέλω λοιπόν μικρά δείπνα το βράδυ, επειδή ξέρω  ότι δεν θα χορτάσω και θα αναγκαστώ να χαλάσω το πρόγραμμα»!

Αυτό είναι λάθος! Τα πλούσια δείπνα απορρυθμίζουν τον οργανισμό μας. Αυτό γίνεται γιατί πέραν του ότι προκαλούν μεταγευματικό στρες, με αύξηση φλεγμονικών ουσιών, κουράζουν το πάγκρεας, που είναι αναγκασμένο να υπερεκκρίνει ινσουλίνη, ευνοούν γονίδια παχυσαρκίας (και μάλιστα σπλαχνικής) και φυσικά δημιουργούν κιρκάδιες αρρυθμίες, γιατί τη νύχτα ο οργανισμός θέλει ξεκούραση κι όχι λουκούλλεια δείπνα.

Τώρα μάλιστα με τα πλούσια γιορτινά τραπέζια, που γίνονται συνήθως νύχτα, επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο ο οργανισμός μας. Στα πάντα πρέπει να υπάρχει ΜΕΤΡΟ! Με απλά λόγια όσοι τρώνε πολύ το βράδυ συνεχώς (δηλαδή μετά τις 18.00 πάνω από το 50% της ημερήσιας πρόσληψης φαγητού) έχουν το σύνδρομο βραδινής υπερφαγίας (Night Eating Syndrome), που προκαλεί διαταραχές ύπνου, στρες και δυσμενείς επιπτώσεις σε όλα τα μεταβολικά νοσήματα όπως η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτης ΙΙ, το μεταβολικό σύνδρομο κλπ. Θέλουμε συνεπώς μικρά και ποιοτικά βραδινά γεύματα. Άρα παίζει ρόλο όχι μόνο πόσες θερμίδες παίρνουμε αλλά πότε τις παίρνουμε και τι προέλευσης είναι!

Μπορείτε για παράδειγμα, αν επιμένετε, να δειπνήσετε, με μια πράσινη σαλάτα (βαθύ πιάτο) και μισή μερίδα άπαχο κρεατικό (ψάρι, κοτόπουλο, άπαχο κρέας, 1 άπαχο μπιφτέκι γύρω στα 100 γρ. κλπ). Ωστόσο για να έχετε μεγαλύτερη αίσθηση κορεσμού, μπορείτε να κάνετε το ακόλουθο τρικ. Κόβετε τη σαλάτα σε ένα μεγάλο μπολ και προσθέτετε το υπόλοιπο, που αναφέρουμε στο πρόγραμμα για βραδινό, τεμαχίζοντάς το σε μικρά κομματάκια, μαζί με  1 κουταλιά ελαιόλαδο ή κάποιο ντρέσινγκ (κίτρινο με μουστάρδα + γιαούρτι, κόκκινο με γιαούρτι + πάπρικα, πράσινο με pesto + γιαούρτι, λευκό με γιαούρτι + αγγούρι, βινεγκρέτ κλπ). Κατόπιν τα ανακατεύετε όλα μαζί και καλή σας όρεξη.

Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι  το βραδινό πρέπει να αντιστοιχεί το πολύ, στο 25-30% της συνολικής προσλαμβανόμενης ημερησίας ενέργειας και μάλιστα γύρω στις 20:00- 21:00. Σας θυμίζει κάτι η εγγλέζικη παροιμία «Το πρωί φάε σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν πλούσιος και το βράδυ σαν φτωχός»; Αυτό είναι και το σωστό για την υγεία μας.

 

ΤΣΙΛΙΜΙΓΚΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

Διαιτολόγος- Συγγραφέας Διαιτολογικών βιβλίων